CB01 – COBOL Boot Camp

Kursschema

Äntligen – en komplett COBOL-utbildning

20 intensiva och utmanande dagar.

Grundutbildning för blivande COBOL-programmerare i z/OS-miljö.

Denna utbildning ger dig kunskaper och färdigheter i COBOL och DB2-programmering som gör att du enkelt kan arbeta som programmerare i IBM z/OS-miljö. Under 20 dagar kommer teori att blandas med praktik på ett pedagogiskt effektivt sätt. Utbildningen skiljer sig från längre yrkesinriktade utbildningar på så sätt att du arbetar hela tiden i z/OS utvecklingsmiljö, men framför allt att du på relativt kort tid utbildas till en produktiv programmerare.

Kursledarna har lång erfarenhet av utbildning i miljön, vilket borgar för hög kvalitet. Dom guidar dig med entusiasm genom utbildningens samtliga moment.

Kursen genomförs som schemalagt kurstillfälle eller företagsinternt .

Grunder, 20 dagar

Här kommer du att lära dig att använda utvecklingsmiljön TSO/ISPF, så att du enkelt kan hantera olika filer och dataset samt behärska editorn. Du kommer även att lära dig allt du behöver veta om JCL, men fokus ligger givetvis på COBOL utöver SQL och DB2-programmering.

• z/OS med TSO/ISPF från grunden [visa]
  • COBOL från grunden [visa]
  • z/OS JCL och Utilities från grunden [visa]
  • Programmeringsövningar i COBOL med konventionella filer
  • DB2 programmering workshop [visa]
  • Programmeringsövningar i COBOL med DB2 tabeller

Kurspris

Se kursschema.

Vid flera bokningar på samma kurstillfälle så gäller inte de generella rabatterna. Kontakta oss.

____________________________________________________________________________________________________________________________

Påbyggnad I – praktikfall, 15 dagar

Här får du arbeta med ett mer omfattande praktikfall för att använda och ytterligare utveckla de kunskaper du införskaffat dig i det tidigare blocket. Utifrån en verksamhetsbeskrivning och ett informationsbehov kommer du att konstruera både program och databastabeller samt programmera. Detta innebära att du får lära dig grunderna i programstrukturering och konstruktion, för att förstå, och själv kunna göra en detaljerad struktur. Utöver detta så får du lära dig hemligheterna i datamodellering så att databastabeller känns mer naturliga.

• Genomgång av praktikfall
  • Analys av förutsättningarna i praktikfall
  • JSP från grunden [visa]
  • System och programkonstruktion
  • Redovisning
  • Programmering av utvalda program i praktikfall
  • Datamodellering från grunden [visa]
  • Analys av datamodell i praktikfall
  • Programmering av utvalda program i praktikfall
  • Redovisning
  • Summering

Kurspris

Kursen offereras separat.

Påbyggnad II

För ytterligare utbildning i t.ex DB2, CICS, DL/I, IMS , MQ m.fl. så rekommenderar vi att dessa utbildningar planeras som företagsintern utbildning eller schemalagt alternativ, om sådant är tillgängligt,  efter en tids ytterligare praktik. Vi tillhandahåller vissa kurser, men saknas kurstitel hos oss, så rekommenderar vi IBMs utbildningar.

Kurslitteratur

MONITOR IT-utbildning tillhandahåller eget utbildningsmaterial skrivet på svenska.
IBM Svenska AB tillhandahåller utbildningsmaterial skrivet på engelska

Referenslitteratur

IBM z/OS Internet Library [visa]
IBM Redbooks Library  [visa]

• Introduction to the New Mainframe: z/OS Basics   [visa]

Murach Mainframe Books   [visa]

Detta är några titlar som vi rekommenderar.

• Murach’s Mainframe COBOL
  • Murach’s OS/390 and z/OS JCL